Pages


Friday, August 27, 2010

Muslimat Masturat - Panduan Wanita Solehan

Tanda-tanda Perempuan yang baik Maruah dan Akhlaknya


  1. Berakhlak dengan Allah s.w.t.  Contohnya seperti tekun dan bersungguh-sungguh beribadat, sabar menempuh kesusahan daripada Allah s.w.t dan dalam mengerjakan perintah-perintahNya. Sentiasa bersyukur dengan kurniaan Allah s.w.t serta banyak mengingati Allah.
  2. Mentaati Suaminya: redha dengan pemberian suaminya, melayan suami dengan baik, penuh kasijh sayang, sopan santun dalam segala percakapan dan tindakan, menjaga aurat dan kehormatan diri dan memelihara maruah suami.
  3. Berakhlak dengan IbuBapa: memuliakan mereka serta membantu menyenangkan mereka.  Sentiasa berusaha mengajak keluarga kepada kebaikan dan keredhaan Allah s.w.t.
  4. Baik pergaulan sesama rakan, jiran dan masyarakat. Tidak mengganggu dan menyakiti merekamalah mambantu dan memudahkan mereka dengan apa yang termampu.
  5. Tumpuan hatinya adalah untuk memperbaiki akhlak, menguruskan rumahtangga dengan baik, memelihara ibadah dan menjaga hubungan sesama manusia.
Tugas isteri di dalam rumah.
1.  Hendaklah sentiasa membersihkan rumah.
2.  sediakan makanan untuk suami tanpa disuruh atau diminta.
3.  Sediakan makanan yang disukai/digemari oleh suami.
4.  Menjahit pakaian untuk suami dan anakanak.
5.  Mencuci pakaian suami dan anak-anak.  Pakaian yang telah hendaklah dijirus supaya suci
    mengikut syariat.
6.  Menjaga harta suami, tidak menyerahkannya kepada orang lain tanpa keizinanannya.
7.  Mendidik anak-anak menjadi manusia beriman agar tidak membebankan ibubapa diakhirat nanti.
8.  Menjadi penghibur kepada suami ketika dia berada di rumah dengan memberi layanan yang baik.  Seorang isteri dan ibu hendaklah menjadikan rumahtangga seperti syurga buat suami dan anakanak.  Tanggungjawap wanita tersimpul dalam sebuah hadith Rasullullah s.a.w.
"Apabila seorang wanita menunaikan kewajipannya terhadap Tuhannya, mentaati suaminya dan menggerakkan peralatan tenunannya, maka seolah-olah ia membaca tasbih terus menerus. Dan selama mana berkekalan alat tenunan itu pada tangannya maka seolah-olah ia solat berjamaah.  Apabila dia menjerang periuk untuk memberi makanan kepada anak-anaknya nescaya Allah s.w.t. mengugurkan dosanya (melainkan dosa besar)".

Tajuk seterusnya:  ADAB BERHADAPAN DENGAN SUAMI

No comments:

Post a Comment